HAFA Opleiding

Spelen in een harmonieorkest

Zelf een instrument bespelen op je zolderkamer is leuk om te doen, vooral als je merkt dat je vooruit gaat en het goed lukt. Om samen met iemand te spelen is ten eerste gezellig en het biedt ook weer een heel nieuwe uitdaging. Je moet je gehoor beter leren gebruiken en er nog meer aan denken om precies te spelen wat er staat. Om daarentegen in een orkest mee te spelen is een beleving en een hele goede leerschool. In Hillegom zijn er wat betreft samenspelen legio mogelijkheden. Naast de ensembles en mogelijkheden tot samenspelen is er ook een Harmonievereniging.

De Hillegomse Muziekschool verzorgt de HAFA opleiding voor de leerlingen van de Hillegomse Harmonie Kapel. Dit houdt in dat de leerlingen lid zijn van de HHK en hun muzieklessen volgen op de muziekschool. Zodra zij daar aan toe zijn worden ze uitgenodigd om mee te gaan spelen in één van de orkesten van de vereniging. Een goede manier om muziekles en samenspel te combineren!

Meespelen in een orkest is spannend en heel stimulerend

In Hillegom is een harmonieorkest waar zowel beginnende als gevorderde muzikanten zich bij aan kunnen sluiten. De Hillegomse Harmonie Kapel (HKK) heeft een samenwerkingsverband met de Hillegomse Muziekschool. Door een subsidieregeling vanuit de gemeente Hillegom, kunnen er op een voordelige manier muzieklessen worden aangeboden. De leerlingen worden opgeleid om in een orkest mee te kunnen spelen en gaan, zodra ze er klaar voor zijn op voor het HAFA-examen. Een examen dat speciaal in het leven is geroepen voor de Harmonie en Fanfare. Gediplomeerde muzikanten zijn voor een vereniging interessant omdat er dan gestreefd kan worden naar een hoger niveau binnen de vereniging.