Muziekles

Wat is onze visie op muziekonderwijs?

Onze visie op muziekonderwijs op muziekonderwijs is dat de leerling centraal staat en dat de leerling dan ook veel invloed heeft op zijn/haar eigen leerproces en leerdoelen.  Klassieke muziek of improviseren? Of ben je meer voor hardrock? Bij de Hillegomse Muziekschool bepaal je altijd zelf, in overleg met je docent, hoe de lessen op jou persoonlijk worden afgestemd. Je geeft zelf aan waar je interesses liggen.

Bucket List

We beginnen het cursusjaar met het maken van een bucket list. Op deze lijst worden de leerdoelen voor het komende jaar geformuleerd. Dit doet de docent samen met de leerling door leerlingen de ruimte te geven om bijv. favoriete muziekstukken / popliedjes te benoemen die ze willen leren spelen, maar ook zelf als docent aan te geven wat ebr dan verder nodig is om dat te kunnen gaan bereiken. Halverwege het cursusjaar wordt de ucket List er weer bij gepakt en wordt er met de leerling samen geëvalueerd en eventueel aangepast.

Het cursusjaar eindigt met een afsluitend voortgangsexamen en een diploma. Dit examen en diploma is bedoeld als einddoel om naar toe te werken en als stimulans om in het nieuwe cursusjaar weer nieuwe doelen te bedenken en te bereiken.

Het werken met een Bucket List en een voortgangsexamen is met name bedoeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Voor tieners, jongeren en volwassenen wordt er niet meer gewerkt met een bucket list, maar ook daar staat dezelfde leerlinggerichte visie centraal in de lessen.

Landelijke Examens

Op de Hillegomse Muziekschool bieden wij de leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan landelijke examens. Deze examens zijn ontstaan vanuit de landelijke HAFABRA examens, maar wij bieden ook leerlingen deze examens ook aan, aan leerlingen die een ander instrument bespelen of geen lid zijn van de Hillegomse Harmonie Kapel. Deze landelijke examens bestaan uit een theorie en een praktijkgedeelte. Aan deze examens hangt wat meer gewicht dan aan een voortgangsexamen en de voorbereidingen voor zo’n landelijk examen neemt dan ook wat meer tijd in beslag. De leerlingen volgen een online theorie oefentraining via de app Earz en kunnen hier een theorie diploma behalen. Ook is er een praktijkexamen met een jury bestaand uit de eigen docent en een tweede jurylid. Alle leerlingen die een landelijk diploma hebben behaald zetten we aan het einde van het cursusjaar in het zonnetje tijdens een feestelijke diploma uitreiking!

Thuis oefenen

Om een muziekinstrument te leren bespelen is het belangrijk om naast het volgen van de lessen ook regelmatig thuis te oefenen. Als ouders is het soms moeilijk om je kind te blijven stimuleren om thuis te oefenen, houd hierbij in de gaten dat het plezier in muziek maken voorop blijft staan. Help je kind om doelen te stellen bij het oefenen thuis: hoe vaak ga je oefenen, wanneer ga je oefenen en waarom ga je oefenen? Voor vragen of tips kun je altijd bij de docent terecht.

Voorspelen

De Hillegomse Muziekschool biedt de leerlingen de gelegenheid om regelmatig voor te spelen. De voorspeelactiviteiten zorgen ervoor dat de leerlingen een doel hebben om naar toe te werken. Ook krijgen zij hiermee voorspeelervaring en beleven zij het plezier van het muziek maken voor publiek.  Hiermee bouwen zij aan hun muzikale zelfvertrouwen en aan hun podiumpresentatie. Een optreden is ook altijd een goede stimulans om goed te oefenen!

Samenspelen

Je hebt een basis nodig om goed te kunnen leren samenspelen. Om de leerlingen goed te leren samenspelen worden er naast de individuele lessen ook samenspeelprojecten en samenspeelcursussen georganiseerd. Want muziek maken doe je samen!

Ieder jaar worden de samenspeelweken georganiseerd. Alle leerlingen kunnen meedoen aan dit project. De leerlingen worden in verschillende groepen ingedeeld en krijgen in deze periode groepslessen in plaats van individuele lessen. De groepen zijn variërend in grootte en in samenstelling. Er worden groepen gemaakt met leerlingen die allemaal hetzelfde instrument bespelen, maar ook gemengde groepen en bandjes. De samenspeelweken worden aan het publiek gepresenteerd in een afsluitende presentatie.