Viool

De viool is een instrument van hout en wordt een strijkinstrument genoemd. De snaren zijn van metaal of van kunststof. Door de F-vormige klankgaten komt het geluid naar buiten als je een snaar laat trillen. Dat trillen kan een mooi geluid worden als je met de strijkstok over de snaren strijkt. Er is dus geen vioolmuziek te maken zonder strijkstok, behalve het zogenaamde pizzicato. Dat is tokkelen met je vingers, zoals bij de gitaar.

Andere strijkinstrumenten naast de viool zijn de altviool, cello en contrabas. De altviool is iets groter dan de viool en leg je net als de viool onder de kin als je hem bespeelt. De cello en contrabas zijn zo groot dat ze met een pin op de grond staan als je ze bespeelt.

De meeste mensen spelen viool gewoon voor hun plezier. Je kunt er ook je beroep van maken. Dan speel je in een orkest en geef je concerten. Tegenwoordig zie je ook violisten bij popbands en andere populaire muziek.

Je kunt al jong beginnen.
De viool en de strijkstok zijn in verschillende maten te koop en te huur. Je kunt dus al heel jong met vioollessen beginnen. Om goed viool te leren spelen moet je wel geduld hebben. Je moet elke dag oefenen, ook al heb je er soms geen zin in. Het gaat niet vanzelf, maar als je doorzet, zul je zeker veel plezier beleven aan het muziek maken en kun je later ook met anderen samen spelen.

Lesdag: maandag

Kennismakingsles
Heb je zin om op les te komen maar wil je eerst een les uitproberen?
Geen probleem! Je kunt gedurende het hele jaar een kennismakingsles aanvragen zodat je eerst kunt kennismaken met de docent en/of het instrument. De docent neemt dan contact met je op om een afspraak te maken en deze proefles is gratis.

Marleen Zoutman

Cengiz Gürses