Saxofoon

Als er één instrument erg populair geworden is, dan is het wel de saxofoon. Je hoeft de radio maar aan te zetten of je hoort er een. Is het niet in een jazzprogramma dan is het wel een klassiek stuk of populaire song. Nu is het ook zo, dat je de saxofoon vrij gemakkelijk kunt leren bespelen.

Zoals het voor bijna ieder instrument geldt, is enige muzikale vorming wel wenselijk, maar absoluut geen noodzaak. Je zou de aanloopfase kunnen vergelijken met die van de piano of de blokfluit. Kortom, je kunt al gauw een eenvoudig melodietje spelen.

Wat is de saxofoon?
De saxofoon behoort tot de familie van de houten blaasinstrumenten. Hij heeft een enkel riet en een kleppensysteem dat globaal overeenkomt met dat van de dwarsfluit, de klarinet en de hobo. Toen Adolphe Sax het instrument uitvond, zocht hij naar een instrument in de traditie van de houten blaasinstrumenten, maar met de kracht van een koperinstrument. De grote populariteit ervan heeft hij echter nooit kunnen meemaken.

Wie kan een saxofoon bespelen?
Iedereen met een redelijk gebit, vanaf een jaar of tien. Kinderen die nog aan het wisselen zijn kunnen beter nog even wachten. Jeugdige leerlingen doen er goed aan, eerst de altsax te proberen, voordat zij zich gaan toeleggen op de moeilijker te beheersen sopraansax of de in gewicht zwaardere tenor- of baritonsaxofoon.

De eerste noten
Als je op les komt, zul je meestal noten gaan leren lezen. Je leraar zal je precies uitleggen hoe dat gaat. De saxofoonlessen zijn in principe wekelijks en vinden plaats als combinatieles (meestal twee of drie leerlingen per les) of tegen meerprijs als individuele les.
Hebben jij of je ouders nog vragen? Dan kun je natuurlijk altijd de muziekschool bellen.

Hoe kom je aan een saxofoon?
Saxofoons vindt je soms in advertenties in kranten en supermarkten. Een redelijke tweedehands kost je een kleine 600 euro. Voor een nieuwe studie-saxofoon betaal je ongeveer 800 euro. Wil je er een aanschaffen, neem dan altijd een deskundige mee. Je docent zal je er graag bij helpen.

Natuurlijk kun je ook beginnen met een huurinstrument, waarbij je bij latere aanschaf (een deel van) de huurprijs weer terugkrijgt. Een andere mogelijkheid is het betalingsplan met terugkoopgarantie. De muziekschool kan je hierover informeren.

Saxofoonlessen voor jong en oud – voor beginners en gevorderden
Bij ons kun je alles leren over:

Blaastechniek
Embouchure
Ritme
Notenlezen
Improvisatie
Dynamiek
Harmonieleer
Solfege
Samenspelen

en tenslotte: hoe leer je met veel plezier mooi saxofoon spelen.

Lesdag: dinsdag en woensdag

Kennismakingsles
Heb je zin om op les te komen maar wil je eerst een les uitproberen?
Geen probleem! Je kunt gedurende het hele jaar een kennismakingsles aanvragen zodat je eerst kunt kennismaken met de docent en/of het instrument. De docent neemt dan contact met je op om een afspraak te maken en deze proefles is gratis.

Bas Apswoude

Wolfgang Keller