Accordeon

Hoe werkt een accordeon?
Een accordeon werkt, net als de blaasinstrumenten, op lucht. ln de accordeon bevinden zich houten of kunststoffen blokken, die op grote mondharmonica’s lijken. ln die blokken zitten metalen plaatjes met daarin twee metalen strips (tongen), die een toon produceren als ze door langsstromende lucht in trilling worden gebracht. Door het indrukken van een toets en het openen of sluiten van de balg gaan een of meer tongen trillen.

Welke muziek kun je op een accordeon spelen?
Eigenlijk wordt de accordeon wel in alle soorten muziek gebruikt. De accordeon in zijn huidige vorm bestaat nog niet zo lang (begin vorige eeuw). De grote componisten uit het verleden hebben dus nooit muziek voor accordeon geschreven. Toch wordt de muziek van bijv. Bach, Scarlatti en Telemann veel op accordeon gespeeld.
Sinds 1928 wordt er muziek speciaal voor accordeon geschreven. Natuurlijk wordt er in de wereldmuziek veel accordeon gespeeld. Bijvoorbeeld in Ierse en Schotse folklore, maar ook in de volksmuziek uit Roemenië, Bulgarije, Griekenland en Joegoslavië. Ook in de popmuziek hoor je regelmatig een accordeon. Accordeon is heel veelzijdig.

Hoe oud moet je zijn?
Wie kunnen accordeon leren spelen? De kleinste maat accordeon is de 48-bas. Als je die kunt vasthouden, ben je groot genoeg om te beginnen. Met ongeveer 6 jaar. Naarmate je groter wordt en verder komt in het accordeonspel, kun je op een grotere gaan spelen.

Heb je nog geen accordeon?
Je moet er rekening mee houden dat een eenvoudig beginnersmodel vanaf € 400 kost. Gelukkig kun je via de accordeonspeciaalzaak instrumenten huren en goede gebruikte instrumenten aanschaffen.

Als je dat wilt, helpt je accordeonleraar je graag bij de aankoop van jouw accordeon. Hebben jij of je ouders nog vragen? Natuurlijk kun je de Muziekschool bellen.

Lesdag: dinsdag

Kennismakingsles
Heb je zin om op les te komen maar wil je eerst een les uitproberen?
Geen probleem! Je kunt gedurende het hele jaar een kennismakingsles aanvragen zodat je eerst kunt kennismaken met de docent en/of het instrument. De docent neemt dan contact met je op om een afspraak te maken en deze proefles is gratis.

Johan Paap